woensdag 14 november 2012

New York

Ik heb al ruim twee weken niet geblogd, de reden is dat we twee weken naar Amerika zijn geweest. Ik heb altijd geroepen dat vakanties buiten Europa voor mij niet hoeven, dat verre reizen is niets voor mij. Maar ja, dan kondigt je neef aan dat hij naar Amerika gaat emigreren en dat hij gaat trouwen. Natuurlijk zijn we uitgenodigd en wat doe je dan..... gaan natuurlijk!

Op 1 november stappen we in het vliegtuig naar New York. We zijn benieuwd wat we daar zullen aantreffen, New York is een paar dagen er voor getroffen door een hurricane. Als we op JFK arriveren blijkt al snel dat het lastig is om ons hotel via de metro te bereiken, het metrostelsel heeft veel waterschade en daar bovenop te maken met stroomuitval. Een taxi dan maar? Maar we zijn natuurlijk niet de enigen die een taxi willen, pas na anderhalf uur wachten zijn we aan de beurt. Als we in ons hotel arriveren is het inmiddels al half twaalf Amerikaanse tijd, voor ons half vijf in de ochtend. Gek genoeg zijn we over onze slaap heen. We zetten de koffers op de kamer en lopen nog een ommetje in de omgeving van het hotel.
Na een beker koffie bij de Mc Donalds terug naar het hotel. Lekker slapen en dan vier dagen New York, we hebben er zin in.

Die vier dagen ondervinden we de gevolgen van Sandy, Central Park is de eerste dag afgesloten, de marathon wordt afgelast, de metro rijdt maar gedeeltelijk, stroomuitval in midden Manhattan, wateroverlast in lower Manhattan, Ground zero is gesloten, het vrijheidsbeeld is gesloten. Maar dit alles is nog niets als je ziet wat een ravage Sandy heeft aangericht op Staten Island; hier zijn ik weet niet hoeveel huizen gewoonweg weggevaagd door het water en op Breezy Point is brand uitgebroken en ook hier zijn vele huizen volledig verwoest. Het is stervens koud en meer dan 400.000 huishoudens zitten zonder stroom, dus zonder verwarming.

Het is zo tegenstrijdig als je op Times Square staat, overdadig verlicht door alle reclame uitingen, en je je realiseert dat zo velen verstoken zijn van stroom.
Maar ik blijf toerist en wil ik, nu ik er toch ben, zoveel mogelijk genieten van deze levendige stad, New York is werkelijk fantastisch!

Zicht op Lower Manhattan vanaf Rockefeller Center.
Times Square bij avond.
Statue of Liberty.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten